Autor představí nový systém vedení hovoru mezi člověkem a automatem, postavený na celostním lingvistickém uchopení procesu komunikace. Cílem je vytvořit funkční model hovorů, jež se drží jasně dané tematické oblasti a odehrávají se mezi účastníky s jasně stanovenými rolemi (příklad: zákaznická linka společnosti poskytující konkrétní služby). Hovor je pojat jako řízený tok replik, jež si člověk a automat navzájem vyměňují: rozhodovací proces přijímá repliku od člověka co vnější podnět a reaguje na ni volbou z inventáře svých vlastních replik. Tematická oblast a účastnické role vytvářejí pevný rámec, ve kterém se hovor odehrává tak, aby dospěl k některému z předem daných cílů. Každá replika je ohodnocena souborem sémat relevantních pro danou komunikační situaci; toto ohodnocení je výsledkem lingvistického rozboru empirického materiálu. Automatické vedení hovoru je nastaveno tak, aby se sémantické příspěvky jednotlivých replik, příchozích i odchozích, dynamicky skládaly do celku smysluplné konversace.